سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشکال تعلیق حکم و مجازات

 

موقعیت تعلیق مجازات

نوشته پیش رو به وسیله نماینده قانونی کیفری در زمینه‌ی تعلیق مجازات و حالت تعلیق مجازات برای شناخت شما عزیزان تهیه شده است. تعلیق مجازات به‌این معناست که دادگاه صادر کننده حکم میتواند اجرای مجموع یا این که قسمتی از حکم و مجازات رقم خورده را برای مقطع یک تا پنج سال و با دقت به قوانینی به تانی اندازد.

 

تعلیق مجازات عبارت از این میباشد که اجرای کل یا این که قسمتی از مجازات در زمینه ی محکوم‌علیه با موقعیت خاصی آویزان گردد. بر این شالوده، دادگاه صادرکننده حکم‎ اجرای مجازات ذکر شده در دادنامه را با دقت به قوانینی و برای مدتی مشخص و به خواسته اصلاح و تربیت تبهکار به مکث می‌اندازد.

 

تعلیق مجازات مبنی بر ماده 46 ضابطه مجازات اسلامی « در جرایم تعزیری رتبه سه عدد هشت، دادگاه قادر است در شکل وجود موقعیت مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای آحاد یا این که قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال آویزان نماید. دادستان یا این که حکم کننده اجرای احکام کیفری نیز بعداز اجرای یک ‌سوم مجازات می تواند از دادگاه صادرکننده حکم قطعی، تقاضای تعلیق نماید. همینطور محکوم میتواند بعداز تحمل یک ‌سوم مجازات، در شکل دارا بودن موقعیت رسمی، از روش دادستان یا این که حاکم اجرای احکام کیفری تقاضای تعلیق نماید».

 

بیشتر بخوانید: قرار پایانی چیست؟

 

وضعیت همگانی تعلیق مجازات

در تعلیق مجازات، بر طبق ماده 46 ضابطه مجازات اسلامی بایستی قوانینی رعایت گردد. بر پایه ی این ماده، در جرایم موجب تعزیر رتبه 3 تا 8 دادگاه می تواند در شکل وجود موقعیت مقرر برای تعویق صدور حکم، اجرای مجموع یا این که قسمتی از مجازات را از یک تا پنج سال آویزان نماید. موقعیت تعلیق :

 

وجود جهات تخفیف.

پیش‌بینی اصلاح مرتکب.

جبران ضرروزیان یا این که برقراری ترتیبات جبران.

فقدان سوابق کیفری مؤثر.

بیشتر بخوانید: قرار بازداشتن تعقیب چیست؟

 

چه عده ای می‌توانند تعلیق مجازات را درخواست نمایند ؟

دادستان و حکم کننده اجرای احکام : دادستان و حکم کننده اجرای احکام بعداز اجرای یک سوم مجازات میتوانند تقاضای تعلیق اجرای مجازات را از دادگاه صادر کننده‌ی حکم بنمایند. « ماده 46 ضابطه مجازات اسلامی آمده تعلیق اجرای مجازات بعد از گذراندن یک سوم مجازات نیز پذیرفته گردیده‌است و دادستان میتواند تعلیق اجرای سایر مجازات را از دادگاه صادر کننده حکم قطعی تقاضا نماید ».

محکوم علیه : شخص محکوم نیز بعد از گذراندن یک سوم از زمان مجازات، در شکل دارا بودن حالت رسمی می تواند از دادستان یا این که حکم کننده اجرای احکام کیفری، برای مجازاتِ خود تقاضای تعلیق نماید.

جرائم غیر قابل تعلیق

مبنی بر ماده 47 ضابطه مجازات اسلامی صدور حکم و اجرای مجازات در باب جرائم ذیل و آغاز به آن‌ها قابل تعلیق و تعویق وجود ندارد :

 

جرائم علیه امنیت داخلی و فرنگی مرز و بوم، خرابکاری در تاسسیسات آب، برق، گاز، نفت و مخابرات.

جرائم سازمان یافته، سرقت مسلحانه یا این که مقرون به آزار، انسان ربایی و اسید پاشی.

اقتدار نمایی و تولید مزاحمت با خنجر یا این که هر نوع اسلحه ی دیگر، جرائم علیه عفت همگانی، تشکیل یا این که اداره مرکزها خرابی و بی عفتی.

قاچاق عمده مواد مخدر یا این که روانگردان، مشروبات الکلی و سلاح و مهمات و قاچاق آدم.

تعزیر بدل از قصاص نفس، معاونت در قتل عمدی، محاربه و افساد فی الارض.

جرائم اقتصادی با قضیه جرم بیشتراز یکصد میلیون ریال.

بیشتر بخوانید: قرار موقوفی تعقیب چیست؟

 

اشکال تعلیق حکم و مجازات

تعلیق مجازات بر مبنای ماده 48 ضابطه مجازات اسلامی دو نوع معمولی و مراقبتی تقسیم شد‌ه‌است. « تعلیق مجازات با رعایت قوانین نوشته شده در تعویق صدور حکم، ممکن میباشد به صورت بی آلایش یا این که مراقبتی باشد».

 

تعلیق بی آلایش : در تعلیق بی آلایش، تبهکار تعهد می‌نماید که در زمان تعلیق جرمی اجرا ندهد. به موجب ماده 52 ضابطه مجازات اسلامی « هر گاه محکوم از تاریخ صدور قرار تا نقطه پایان زمان تعلیق، مرتکب جرم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا این که تعزیر تا رتبه هفت نشود، محکومیت تعلیقی بی‌تاثیر می‌گردد ».

تعلیق مراقبتی : در تعلیق مراقبتی ضمن رعایت وضعیت تعلیق معمولی، محکوم می بایست امرها دادگاه را نیز در دوران تعلیق اعمال دهد. این اوامر که به‌دنبال به آنها اشاره گردیده و حکم کننده به صلاح روئت کرد خویش میتواند یکی این مفاد یا این که تک تک آنها را گزینش نماید :

الف – حضور به موقع در طی و جای رقم خورده به وسیله منزلت قضایی یا این که مددکار اجتماعی ناظر.

 

ب – ارائه‌ی داده ها و ورقه ها و مدارک تسهیل کننده‌ی پژوهش بر اجرای تعهدات محکوم برای مددکار اجتماعی.

 

پ – اعلام هرگونه تغییر تحول عمل، اقامتگاه یا این که جابه‌جایی در برهه زمانی کمتر از پانزده روز و ارائه‌ی گزارشی از آن به مددکار اجتماعی.

 

ت – استخراج اذن از منزلت قضایی به خواسته سفر به آن سوی مرز.

 

بیشتر بخوانید: قرار جلب دادرسی چیست ؟

 

وضعیت کنسل قرار تعلیق مجازات

وضعیت کنسل قرار تعلیق مجازات در ماده 54 ضابطه مجازات اسلامی نام برده میباشد « هر گاه محکوم از تاریخ صدور قرار تا نقطه پایان زمان تعلیق، مرتکب یکی جرایم عمدی موجب حد، قصاص، دیه یا این که تعزیر تا سکو هفت گردد، بعداز قطعیت حکم اخیر، دادگاه قرار تعلیق را کنسل و فرمان اجرای حکم آویزان را نیز صادر و مراتب را به دادگاه صادر کننده قرار تعلیق اعلام می‌نماید.

بهترین وکیل مشهد